Cd'er

Anmeldelse

Af Arne Ørtved

Dansk Kirketidende, januar 2014 og Friskolebladet, februar 2014

I kølvandet på udgivelsen af 18. udgave af Højskolesangbogen kom der nogle cd’ere med indspilninger af sange fra sangbogen. Kammerkoret Camerata var nok de første med Michal Bojesen som dirigent. Han havde været med i udgiverkredsen og havde valgt 13 af de nye sange til denne cd. Fin indspilning naturligvis.

Senere kom 18 af de nye sange på en cd ”Så syng da Danmark” med Anette Kjær. Hun blev akkompagneret af Erling Lindgren på klaver og Christian Vuust på saxofon / klarinet og Peter Vuust på bas. Det var helt andre sange, så man blev godt forsynet, når man skulle lære de nye sange med de to udgivelser. Det var spændende at høre, hvordan Anette Kjær klarede de rytmiske sange, da hun er klassisk uddannet sanger og hidtil optrådt med et traditionelt repertoire bl.a. ved mange sang- og foredragsarrangementer rundt om i landet. Man må sige hun klarer det strålende på denne cd. De tre akkompagnatører løfter hende til en smittende moderne sang. Hendes tydelige diktion og klare rene stemme er en nydelse, og hvis man nænner det er den god at synge med på. Erling Lindgren er i øvrigt komponisten bag flere af de nye melodier til nye og gamle sange.

Nu har den samme kvartet udgivet en ny cd med yderligere 16 sange fra Højskolesangbogen. Det er stadig samme klare og dejlige sang med et muntert akkompagnement, som gør en i godt humør. Her er der flere af de traditionelle sange med bl.a. Se, nu stiger solen, Morgenstund har guld i mund, Stille hjerte sol går ned, men også Linedanser og Halfdan Rasmussens Giv dem himlen tilbage.

Der er altså næsten to timers sang med Anette Kjær spændende fra Danskerne findes i mange modeller til Tunge mørke natteskyer. Det er creme for øret og samtidig får man sunget mange nye sange ind, så man kan give den hele armen til fællessangsarrangementer.

Tilbage